Kijk hier alle afleveringen terug!

  • Sushi is gezond!

    sushi-japanese-delicious-asian-food-yummy-1

    Sushi voelt een beetje als fashion. "Ik heb gisteren sushi besteld" klinkt alsof je in de VIP lounge van een vette bar hebt gehangen. Los van dat het "hip" (zou je moeder zeggen) is om sushi te eten, is het lekker én gezond!

    Zie even een sushi roll voor je, we halen 'm uit elkaar en bespreken ieder onderdeel. Wat er in je sushi zit (makreel, zalm, tonijn, krab) kan natuurlijk variëren. Maar per onderdeel zijn de voordelen vaak wel enigszins gelijk.  

    De Nori (het zeewier "papier" waar de boel ingerold zit) is goed voor je idonine-levels. Een gebrek aan iodine kan in extreme gevallen leiden tot depressie en overgewicht. Dus sushi zorgt voor je lijntje en je blijdschap. Zou je kunnen stellen. 

    De vis in de rol is verantwoordelijk voor je gezonde hoeveelheid omega 3. Omega 3 is goed voor je doorbloeding en je hart. Dus om de boel lekker te laten pompen. Let echter wel op: rauwe vis bederft snel en dat kan er voor zorgen dat er wat parasieten in nestelen. Sommige soorten vis kun je dus beter niet rauw eten. 

    In de rijst zitten goeie proteïnes die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je spijsvertering lekker doorwerkt. Na het eten is je sushi er weer uit persen dus niet noodzakelijk een issue.

     

    Wasabi zorgt ervoor dat je smaakpappilen weer op scherp komen te staan (ha-ha, scherp). Los daarvan is aangetoond dat het regelmatig eten van de pittige groene pasta bloedpropjes en bepaalde vormen van kanker kan voorkomen. 

    Sojasaus

    Sojasaus is natuurlijk hartstikke zout, dus als je hoge cholesterol hebt kun je het leegdrinken van een fles beter ontwijken. Sojasaus heeft ook een aantal interessante benefits: bepaalde vormen van kanker krijgen minder kans, maar ook PMS (de klachten van de vrouw voor en tijdens ongesteldheid) wordt er minder van. 

    Dus, dushi, eet je sushi. 

     

Meer nieuws